Vakantie met de Tesla in het Zwarte Woud

Een van de bezochte laadpalen, deze was wél bereikbaar maar weer defect.

Snelweg

De reis van Nederland naar zuid Duitsland verliep erg soepel. Heerlijk om 200 km/h te mogen rijden, maar wat gaat het stroomverbruik dan ernstig omhoog. Een 130-160 km/h is een betere mix tussen lekker opschieten aan de ene kant en redelijkheid in verbruik aan de andere.

Tesla heeft met het Supercharge netwerk de zaken echt perfect op orde. Probleemloos op de snelwegen kan je waar het nodig is een laadpunt vinden. Er zijn voldoende locaties. In tegenstelling tot de berichten tijdens de wintersport-piek was er nu in deze corona-zomer meer dan genoeg capaciteit beschikbaar. Veelal stonden we alleen.

Natuurreservaat Zwarte Woud

Eenmaal van de snelweg kom je letterlijk in een andere wereld. Prachtige heuvels, kleine dorpen, mooie vergezichten en verleidelijke bochten. Ik had mij reeds voorbereid op een kleiner aantal laadpalen ten opzichte van Nederland door de accu tot 90% vol te laden, waar 50% voldoende moest zijn om de bestemming te bereiken. Nergens, absoluut nergens zag ik een laadpaal in de vele kleine dorpjes. Iets was de vele apps ook bevestigen.

Het hotel en het gehele dorpje Sallneck in Kleines Wiesental, met zo’n 350 inwoners, is geen uitzondering en heeft geen laadmogelijkheden. Al staat er wel één laadpaalpositie aangeduid, dat blijkt echter een laadpaal te zijn op afgeschermd privé terrein. Vanuit het hotel werd, heel sympathiek, met een 230V verlengsnoer een oplossing geboden. Dat hebben we na twee dagen moeten staken omdat we niet altijd op de juiste plek konden parkeren en het voelde ook bezwaarlijk. De “chef” vertelde dat hij een laadpaal aangeschaft heeft, maar dat er geen aansluiting wordt gerealiseerd door het netwerkbedrijf. De omliggende grotere dorpen wel uitgerust met laadmogelijkheden zijn minimaal 20 minuten verderop. Vervelend maar niet dramatisch, nog.

Zwitserland versus Duitsland

We zitten nu halverwege onze vakantie en we zijn behalve in de directe omgeving in Duitsland ook naar Zwitserland gereden. Naar Schaffhausen en Basel, op een kleine 40 minuten afstand van ons hotel. Daar viel mij op dat er een stuk meer laadpunten zijn in de straten. Ook zijn daar de heerlijke Tesla Superchargers maar er zijn ook winkels die uit service de klanten van stroom voorzien. Zo biedt bijvoorbeeld een grote Migros in Basel met 6 laadpunten de klanten gratis laadstoom. Super, die hebben het begrepen!

In Duitsland echter is het dramatisch slecht. Gisteravond op zoek gegaan naar een laadpunt om, de auto te laden voor een reisje vandaag van zo’n 200-300 kilometer. In Nederland geen probleem. Hier had ik al de eReader voor mee genomen en dan vermaak ik mij wel een paar uur in de auto. De eerste laadpaal, zie foto, bleek defect. De paal was keurig bereikbaar, alleen wilde de laadpaal met geen mogelijkheid starten met laden. Niet met de credit card, hiervoor is een kaartlezer aanwezig, niet met de NFC kaarten van Shell, Maingau en EV-BOX maar ook niet via het starten via de apps na het lezen van de unieke QR-codes.
Op naar het volgende dorp, daar is een dubbele laadpaal. Vijf minuten later bleken deze op privé terrein te staan, achter een gesloten hek.
Volgende dorp, met twee dubbele laadpalen. Eenmaal dichtbij de eerste bleek deze nota-bene in een winkelstraat te staan die overdag afgesloten is voor gemotoriseerd verkeer. Hoe kan het! Mijn irritatie nam inmiddels toe en ik wilde zeker weten dat ik voldoende bereik zou houden om naar de snelweg te gaan als het zo zou blijven.
Uiteindelijk heb ik bij het derde en laatste dorp op het parkeerterrein van het gemeentehuis een laadpaal gevonden die en bereikbaar was en waarbij de laadpaal bovendien functioneert. Eerst de Shell pas gebruikt, maar toen ik late op de app zag dat ik daar 43 eurocent per kWh moest betalen heb ik de sessie afgebroken en ben ik naar Maingau overgestapt. Dat was met slechts 34 eurocent per kWh toch 21% voordeliger.
Na ruim 2,5 uur laden had ik voldoende geladen en gelezen en kon ik terug. Eén ding weet ik zeker, volgende vakantieadres heeft of een eigen oprit voor opladen met een reguliere stekker, of er zijn voldoende laadpunten bereikbaar. Pionieren is op zich prima, maar dit is echt vervelend.

Die Duitsers hebben nog niet begrepen hoe elektrisch vervoer moet werken hier in het zuiden. De nieuwe Volkswagen ID.3 die op het punt staat om uitgeleverd te worden zal hier geen succes kúnnen worden. Er is simpelweg geen fatsoenlijke infrastructuur voorhanden. Veel inwoners kunnen wellicht thuis laden, maar op bezoek of op werk loop je al snel tegen deze beperkingen aan.

Dan hebben wij het in Nederland keurig geregeld. Vrijwel iedere gemeente heeft een contract met een commerciële partij die publieke laadpalen op aanvraag mag plaatsen voor algemeen gebruik. ENGIE heeft met EVBOX hier ook prima proposities voor.
Iets voor onze Oosterburen.