En ik kan hier erg helder over zijn; het bevalt erg, HEEL ERG goed!
Van diesel naar duurzaam elektrisch
Jarenlang diesel gereden; Volkswagen, BMW en Audi. Mijn laatste auto was echter een teleurstelling, de Volkswagen Passat is een fijne en ruime auto, maar vanwege de limiet op CO2 uitstoot was de beschikbare dieselmotor begin 2018 een lachertje. De souplesse van mijn BMW nog in mijn systeem was het eerste ritje een enorme teleurstelling. Wat een klein gebied met fatsoenlijk koppel, een grote vertraging bij het inhalen ondanks automaat. Het was iedere dag dat ik mij herinnerde wat ik heb en jarenlang had.
Waarom elektrisch?
Mijn laatste Volkswagen sjoemeldiesel was een heerlijke reisauto voor lange afstanden met ruimte voor zeker 4 volwassenen. Maar lekker sportief rijden zat er niet in, te weinig vermogen.
Dat was één van de redenen om elektrisch te gaan rijden. Dit naast duurzaamheid, ik heb afgelopen jaren zonnepanelen laten installeren en vanaf begin dit jaar heb ik een warmtepomp om ook duurzamer mijn huis te verwarmen. Dan is mobiliteit de laatste grote stap die ik kon nemen. En ja, het belasting regime van 2019 heeft ervoor gezorgd dat ik dit een jaar ben overgestapt. Kost mij 4500 EURO bruto voor de vervroegde afkoop van mijn sjoemeldiesel, maar dit verdien ik nog terug in de totale leasetermijn van deze nieuwe auto.
Welke opties overwogen?
Voor mij was er eigenlijk weinig keuze; ik had verschillende reviews gelezen op Youtube bekeken. En de auto die uit alle testen komt als de auto met het meeste rijplezier is de Tesla Model 3. Er zit voldoende bagageruimte in, je kan volwassenen meenemen achterin als je maar niet te lang moet rijden en het bereik is meer dan voldoende. De KIA, Hyundai en Nissan opties waren het niet geworden. De Audi en Jaguar voor mij te duur. En Volkwagen ID.3 is nog niet beschikbaar.
Bestellen en ophalen Tesla model 3
Bestellen ging goed. ENGIE heeft een keurig systeem voor bestellen en al snel kreeg ik via Alphabet lease de bevesiting van mijn bestelling. Dit was midden oktober. Hierna werd het stil… begin november kreeg ik een bericht dat de leverdatum op 15 november werd gezet. Ik kreeg een bericht van Tesla waarmee ik een account kon aanmaken en daarin stond mijn auto weergegeven. Met onbekende levertijd.
De leasemaatschappij wist niets te vertellen en de vrijdag voor zondag 15 november heb ik maar Tesla gebeld met de vraag of het klopt dat ik niets gehoord had. De vriendelijke medewerker had moeite om mij niet uit te lachen; wat de leasemaatschappij opgeeft is hun verantwoordelijkheid en heeft niets te maken met de daadwerkelijke levertijd.
Inmiddels was mijn 4500 euro van mijn salaris gehaald en had ik wel de pijn maar niet het plezier. Uiteindelijk kreeg ik een update dat levering naar 15 december is gezet door leasemaatschappij, Tesla wist weer niets totdat ik een SMS kreeg dat ik mijn auto kon ophalen op zaterdag 14 december in Amsterdam. Dit op de bekende Koopman terminal.
Met de trein naar Amsterdam gegaan, station Sloterdijk, en vandaar met een pendeldienst in model X naar de terminal. De berichten kloppen echt; er is een tent, je rijbewijs wordt gescand, je ondertekend een formuliertje en je krijgt een vaknummer waar je auto staat. Sleutels liggen in je auto, veel succes…
Ondanks vriendelijke Engels en Franstalige vrouw voelt dit niet okay. Een auto van 62kEUR op deze manier afleveren voelt echt niet goed. Het was even zoeken naar juiste vak B226, er lopen wel wat mensen rond die je kunnen helpen maar het is hoogst onpersoonlijk daar en je ziet je collega nieuwe Tesla eigenaren in de rij staan voor een andere tent waar gecontroleerd wordt of je wel de juiste auto meegenomen hebt.
De vergelijking wordt gemaakt met de rijen mensen die de eerste iPhone kochten, maar die vergelijking gaat niet op. Daar werd je wel echt geholpen en was er echt een positieve beleving. Hier absoluut niet.
Ik heb de auto goed bekeken, dat er geen panelen missen, of de lak er wel goed opzat, de laadkabel erbij is geleverd en of er überhaupt voldoende energie in de accu zit voor mijn 160 km naar huis. Dat laatste was het niet, net geen 95 km kon ik rijden volgens de sjoemelberekening. Geen kaartje, geen bos bloemen en een lege tank. Schandalig eigenlijk.
Wel gaven ze de tip; er is politie op de weg en de recordhouder had binnen 11 minuten na verkrijgen brief zijn bekeuring binnen. Dus test je auto niet uit, dit kon ik niet omdat ik wel nog naar een Supercharger wil kunnen komen en teveel energie verspillen is niet handig…
Het rijden met de Tesla is wel een genot; erg stil, een zeer directe reactie op je ‘gaspedaal’ en je hebt erg veel zicht. Ik mis wel mijn snelheidsmeter voor mijn neus en de eerste keer dat ik mijn gas los liet was het schrikken hoe snel de auto via het regeneratief remmen qua snelheid afremt. Ik begrijp nu goed dat je inderdaad 90% van de tijd met één pedaal kan rijden; gasgeven en afremmen kan prima tenzij je echt harder moet remmen.
Opladen een issue?
Super charger werkt top. Zodra je via de routeplannen hebt aangegeven waar op je route je dit wilt doen wordt je accupakket voorbereid, voorverwarmd en het activeren werkt super simpel. Kabel vanuit de installatie pakken, knopje op laadsnoer indrukken wat je laadklep laat openen en aansluiten. Klaar!
Helaas zijn de superchargers in mijn regio wel erg overbezet. In Zwolle heb ik nu meerdere keren gehad dat alle 16 stalls vol waren en er een rij staat om op te kunnen laden. Dit moet echt aangepakt worden, want het aantal nieuwe Tesla’s neemt dit jaar extreem snel toe. Ook andere plaatsen waren vaak erg vol, maar niet zo extreem zoals in Zwolle. Is wel afhankelijk van tijdstip. De zaterdagavond om middernacht ging het in Bunnik prima. Vlakbij ons hoofdkantoor overigens, handig ;-).
Thuis in Zwolle is het laden minder makkelijk. Ik moet hiervoor 200 meter lopen naar een laadpaal bij een zorggebouw omdat ik geen laadpaal thuis mag laten installeren. Installeren zou nog wel mogen, maar de laadkabel mag niet over de stoep naar de plek waar ik normaal geparkeerd sta. En een laadpaal laten installeren daar mag niet, dat gaat ‘gratis’ via de gemeente. Echt gratis is het niet, want deze worden via het gebruik terugbetaald. Maar in Zwolle heeft men bedacht waar de laadpalen moeten komen en ‘mijn’ laadpaal zal over ongeveer 16 weken (!! #$%$#@ !!) worden geplaatst in een wijk waar al een parkeertekort is. Dus dat wordt scheve gezichten van bewoners of een teleurstelling omdat ik niet kan laden omdat een brandstofauto geparkeerd staat op deze laadplek. Hoe stom kan je zijn! Allego, die dit regelt, verwijst mij naar de gemeente en de bureaucratie is dus gestart.
Helaas dus niet onze eigen EVBOX of ENGIE Infra & Mobility die hier wat kan betekenen. Ik zit vast aan de keuze van de gemeente.
Ik hou je op de hoogte!
Twijfel je zelf over Tesla model 3?
Heb je voldoende aan de ruimte, komt de range goed uit? Dan DOEN! Het rijplezier is erg goed, de auto heeft een fantastische wegligging, directe sturing en nog meer van dit soort voordelen. Naast de continue verbeteringen die worden doorgevoerd.
Wel voelen de deuren idioot licht en kwetsbaar en ik moet nog echt wennen aan het ontbreken van de raamstijlen. Net als bij mijn eerdere Volkswagen Passat CC pak je al snel het glas om de deur dicht te doen. Niet handig als je een hekel hebt aan vingers op je glas…
Bestel je een Tesla, gebruik dan ALTIJD een referral code van een bestaande Tesla rijder. Dit geeft je direct voordelen, ook voor de eigenaar van deze code overigens. Je garage of leasemaatschappij heeft er zeker ook één en je mag die van mij ook gebruiken, graag zelfs; https://ts.la/vincent61154
Meer ervaring volgt, eerst meer kilometers zien te maken! Sta nu op 1390 km op zaterdag 21 december.
You must be logged in to post a comment.