Shell Technology Ventures heeft samen met platinabedrijf Platinum Group Metals Investments Programma van Anglo American Platinum een strategisch (minderheids)belang genomen in HyET Hydrogen in Arnhem en Berkeley. HyET Hydrogen ontwikkelt technologie voor de elektrochemische compressie- en zuiveringstechnologie voor waterstof die HyET ontwikkeld heeft.

Er zijn geen details bekendgemaakt over de prijs welke Shell samen met het Zuid-Afrikaanse Anglo American Platinum hiervoor heeft betaald, of hoeveel het aandeel exact is. Dit Arnhemse bedrijf bestaat inmiddels 10 jaar en heeft expertise opgebouwd over zuivering en compressie van waterstof. HyET heeft hoge verwachtingen van deze samenwerking omdat deze partijen de acceptatie van de nieuwe technologieën kunnen versnellen. Dankzij de compressietechnologie van HyET wordt – in vergelijking met traditionele methoden – de betrouwbaarheid van de productie en opslag van waterstof op hoge druk verbeterd, terwijl de kosten dalen.

Anglo American is marktleider op gebied van platina, dit metaal wordt bij brandstofcellen gebruikt voor de schone conversie van waterstof met zuurstof, waar naast de productie van elektriciteit alleen zuiver water wordt geproduceerd.

Waterstof kan, mits duurzaam geproduceerd, een belangrijke rol spelen in het verdere verloop van de energietransitie. Het kan met een relatief hoge energiedichtheid gebruikt worden voor de opslag en het transport van energie over lange afstanden en voor lange tijd. Zo kan ongeveer 1 km worden gereden op 1 kg batterij, terwijl 100 km kan worden gereden op 1 kg waterstof.

In Arnhem zitten nog vier andere waterstofbedrijven, samen willen deze bedrijven werken aan de ontwikkeling van de waterstofeconomie. Hierover wordt al jaren gesproken, alhoewel er vele paralellen zijn met de eeuwige rooskleurige toekomst van kernfusie lijkt het waterstof welvoegelijk te gaan lukken om binnen niet al te lange tijd succesvol en op grotere schaal te worden ingezet. De kosten van de brandstofcellen gaan snel omlaag, waar een auto op waterstof de afgelopen jaren goedkoper waren dan alleen al de brandstofcel ligt deze voor auto’s in middels op een prijsniveau lager dan 50.000 EURO.