China is heeft de grootste markt voor elektrische auto’s. In 2017 worden waarschijnlijk meer dan 700.000 voertuigen aan e Chinezen verkocht met en groei naar meer dan een miljoen in 2018. De meeste voertuigen komen reeds van de Chinese merken.
Nu heeft China ook goede kaarten in handen om zelf een fabrikant van formaat neer te zetten met de kwaliteit en uitstraling Mercedes, BMW of Audi.
President Xi Jinping is van plan om de bestaande vervoersregels om te gooien om vervuiling tegen te gaan en om China minder afhankelijk te maken van olie-import. Dit heeft ook een positief effect op de eigen automobielindustrie. Milieuregels en productievoordelen zouden de ontwikkeling tot een leider in elektrische voertuigen van wereldformaat tot gevolg kunnen hebben en China hiermee een serieuze kans te geven om een kwaliteitsmerk op de markt te zetten.
Met ondersteuning van de overheid zijn al eerder nationale kampioenen voortgekomen, zoals op gebied van e-commerce (Alibaba Groe), social media (Tencent Holdings) en mobiele telefonie / infrastructuur (Huawei Technologies).
Nu lijkt Beijing vastberaden om de 80 veelbelovende bedrijven die investeren in passagiersvervoer te ondersteunen om een wereldspeler op gebied van automobielindustrie op te zetten. Er kan nu al een NIO ES8 voertuig worden aangeschaft met een bereik van 500km op een enkele lading met een prijsniveau van iets meer dan helft van een Tesla Model X SUV.
De Chinese overheid wil in 2025 het aantal elektrische voertuigen op minimaal 7 miljoen krijgen. Hiervoor worden subsidies en aanscherpingen van regelgevingen voor brandstofauto’s ingezet. Om de vraag te stimuleren geeft China 10 procent belasting korting voor SUV’s. Deze korting zou stoppen in 2017 maar is verlengt naar 2020. Een grotere verandering staat gepland voor 2019, waneer quota’s voor nieuwe voertuigen worden geïntroduceerd voor bedrijven die auto’s verkopen. Bedrijven die meer dan 30.000 traditionele voertuigen importeren moeten minimaal 10% elektrische voertuigen leveren en in 2020 wordt dit zelfs 12%.
Volkswagen heeft afgelopen november aangegeven dat het 10 miljard dollar zal investeren in 40 nieuwe new-energy modellen in China. Het wil er 1.5 miljoen maken in 2025, de meeste elektrisch. Toyota zal pas na 2020 lokaal gaan fabriceren in China.