knabNieuwe dingen proberen, daar ben ik altijd voor te porren. De reclame campagne van een paar weken terug op de diverse radiozenders heeft me toch geïnteresseerd. “Wat is nou echt zo bijzonder van de bank Knab?”, die vraag bleef me maar achter
halen en dus heb ik maar de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een rekening geopend. “Wat kan er immers gebeuren, je kan de bank 90 dagen gratis proberen”.

Het openen van de nieuwe rekening

Dit ging erg soepel, erg gemakkelijk. Gewoon via internet wat klikken, je eigen gegevens opgeven zoals het nummer van je identificatiedocumenten, etc. en klaar ben je. Een nieuw rekeningnummer wordt al direct gegeven en eigenlijk werkt alles meteen probleemloos. Via iDeal kan je een eerste inleg plaatsen en daar ben je dan, voorzien van een nieuwe bankrekening bij een nieuwe bank. Het voelt wat gek, het ziet er allemaal wat anders uit maar mijn weg heb ik redelijk snel gevonden. Maar ja, wat heb je na het rondkijken aan zo’n nieuwe bank als je er niets mee doet. En bankieren is toch geld ontvangen, overmaken, sparen, uitgeven, etc. dus… even wachten maar.

Je kan niets zonder pasje en kaartlezerknab_pas

Al snel kom je er achter dat voor de belangrijkere opties, zoals het regelen van automatisch geld overmaken zodat je nooit rook kan staan, dat je toch de kaartlezer en bankpas wel handige items zijn. En die twee wordt pas na een paar werkdagen, drie tot vijf, op je huisadres in de brievenbus beland.

Wat is nu echt anders?

Rente

Erg tevreden ben ik met de goede en bovengemiddelde rente op de betaalrekening, de spaarrekening en de deposito’s.

Site en app’s

De website en de applicaties op de mobiele telefoons (iPhone, Android) en op mijn iPad zien er goed uit, je navigeert snel en handig door de overzichtelijke stukken heen en het is snel.

Automatische ordering van inkomsten en uitgaven (kasboek)

Alle transacties worden ook automatisch gerubriceerd waardoor je verrassend goed kan zien hoeveel per periode (maand of maanden) uitgegeven wordt aan allerlei soorten uitgaven. En zo’n spiegel in je gezicht kan fijn zijn, en soms wat confronterend.

Automatische incasso’s

Dat ze dit bij de andere banken nooit bedacht hadden; voor iedere nieuwe incasso wordt keurig ruim voordat het bedrag wordt geïncasseerd een email gestuurd waarin alle details terug te vinden zijn. Inclusief uitleg hoe deze incasso eventueel geweigerd kan worden.  Helemaal top!

Credit card

De credit card van knab, een VISA, is prima. Het overzicht is duidelijk en er kan worden ingesteld op welke dag in de maand de betaling uitgevoerd moet worden. Niets mis mee, ook niets nieuws.

Overstap servivce

Helemaal top. Ik twijfelde of ik deze dienst zou aanvragen bij Knab, maar ik ben zo blij dat ik dat heb gedaan. Alle afschrijvingen worden automatisch naar de Knab rekening gestuurd, de betrokken partijen worden automatisch geïnformeerd en je hoeft er bijna niets voor te doen. Geen lijst van bedrijven aanklikken, de beide banken (je oude en die van Knab) doen het voor je.

De ING bank laat zich hier van zijn slechtste kant zien. Daarvan kreeg ik een chagrijnige brief waarin op geen enkele manier geprobeerd wordt om me als tevreden klant te behouden. Oja, ik moet klant blijven vanwege mijn hypotheek. Laten we daar maar eens naar kijken, wie weet verhuis ik nog wel een keer en dan ben je helemaal van mijn af.

Wat kan/moet beter?

Oei, dit vraag is nog wat lastig te beantwoorden. Maar niets is perfect, dus ik kan wel wat noemen; Ik zou het prettig vinden dat de credit card transacties, van de lopende maand, zonder extra inloggen op te vragen zijn. Ook via de mobiele app’s. Het overmaken van geld via de mobiele app doe ik natuurlijk liever niet met de codegenerator, want dat ding heb ik normaal niet op zak. De ING heeft, voor zover ik heb kunnen nagaan, nog steeds de meest prettige oplossing. De transactiecode via de mobiele telefoon laten versturen.

Wat heb je niet bij Knab?

Bij Knab heb je geen leningen, doorlopende kredieten, etc. Dus daar moet je wel even op letten, heb je altijd wel een zakcentje op een van je spaarrekeningen staan dan is daar niets mis mee. Rood staan mag, zolang je totale vermogen bij Knab maar positief blijft.

Is Knab dus een aanraden?

Natuurlijk hangt dit af van je eigen voorkeur. Naast de kleine nadelen van het moeten gebruiken van de code generator bij mobiel overmaken vind ik Knab echt een stap vooruit. Rente op mijn betaalrekening, geen verborgen kosten of verdiensten aan mij en ik word erg goed geïnformeerd over mijn uitgavenpatroon en wanneer automatische incasso’s zijn aangemeld.

Het overstappen gaat kinderlijk eenvoudig nu, nog eenvoudiger dan met je mobiele telefoon. Minder formulieren en het werkt probleemloos. Overstappen klinkt wat eng voor sommigen, ook niet gek als je geld nu bij een ander ondergebracht wordt, maar eenmaal over is het erg zonnig en fijn hier! Dus mijn advies; doen!