Wie wil afvallen doet er goed aan te diëten. Het is eenvoudiger minder te eten wat je met beweging verbruikt, dan om met beweging meer te verbranden dan je tot je hebt genomen. Fanatieke sporters zijn vaak iets zwaarder want spieren wegen nu eenmaal meer dan vet.

De diverse diëten verschillen niet veel van elkaar. Wie minder eet dan nodig (mannen pakweg 2.500 calorieën, vrouwen 2.000), valt af. Zo simpel is het. Of het nu Atkin, Dr. Frank of Montignac, etc. heet.

Naast minder eten zijn er tal van middeltjes om af te slanken. Obesimed zou water absorberen, Kilokiller is een vetvernietiger en Alli of Xenical bevatten orlistat dat voedingsvet extra snel uit het lichaam doet verdwijnen. Elk dieet heeft echter ook nadelen. Zo is het voor jonge mensen en sporters niet verstandig weinig koolhydraten te eten. Eiwitten en vetten zorgen voor verandering in de stofwisseling. Wie het lange tijd zonder koolhydraten stelt en deze dan weer eet, is gauw weer op het oude gewicht.

Koolhydraten zijn de brandstof van het lichaam. De meelachtige koolhydraten zitten in aardappelen, bonen, brood en pasta. De suikerachtige zitten in frisdrank, fruit en snoep. Koolhydraten stillen de honger minder goed dan eiwit en vet. In veel magere voedingsproducten is het vet vervangen door koolhydraten. Volgens de meest recente opvattingen, zorgt deze magere voeding er juist voor dat we te dik worden.

One thought to “Wie wil afvallen moet minder eten”

  • Vincent Schakel

    Een heerlijke wijsheid… maar o-zo-waar!
    Als je minder eet dan je verbruikt dan van je af.

Comments are closed.