Bierbrouwer Heineken heeft donderdag 3 augustus een ijskoud biertje gelanceerd dat op 0 graden wordt geserveerd. De brouwer adviseert de verkopers om het nieuwe pilsje 10 procent in prijs te verhogen in vergelijking met het normale bier.

Het is de bedoeling dat eind dit jaar vierhonderd horecaondernemers het biertje gaan verkopen. Eind volgend jaar moeten dat er al 1500 zijn. Dat heeft Heineken donderdag bekendgemaakt.

Extra Cold

Het bier wordt op de markt gebracht onder de naam Heineken Extra Cold. Inmiddels is het bij honderd ondernemers geïnstalleerd. Zij claimen een extra volume af te zetten van ongeveer 10 procent.

Het verschil tussen een ijskoud biertje en een die op zeven graden wordt geserveerd, is de smaak. De koude variant is volgens Heineken minder bitter en vult minder. Beide biertjes komen uit dezelfde tank. Alleen de manier van serveren verschilt.

Het nieuwe biertje wordt uit een bevroren tapzuil getapt en komt dan in een diepgevroren glas terecht. Uit consumentenonderzoek dat Heineken heeft laten doen, blijkt dat consumenten graag willen kiezen tussen een gewoon pilsje en een extra koud biertje.

De extra winstmarge is voor de horeca onderneming. Heineken vraagt dezelfde prijs voor het bier.