Sneller over de kop met een 4×4

Op een Belgische site vond ik dit artikel;

“4×4’s gaan bij een ongeval dubbel zo snel overkop als een gewone wagen. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie waarvan de resultaten zijn na te lezen in Via Secura, het driemaandelijkse tijdschrift van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

De verkoop van terreinwagens zit al jaren in stijgende lijn. Zo werden er in 2005 in ons land 37.809 ingeschreven, 5,1 procent meer dan de 35.980 in 2004. Iets meer dan tien jaar geleden lag het aantal inschrijvingen zelfs niet hoger dan 10.000.”

Veiligheidsgevoel

Het veiligheidsgevoel is voor liefhebbers van terreinwagens één van de voornaamste redenen om te kiezen voor dit voertuigtype. “Verkopers van 4×4’s gebruiken dit argument dan ook maar al te graag om hun klanten in bekoring te brengen”, schrijft Benoit Godart in Via Secura.

Maar dat veiligheidsargument wordt ondermijnd door een recente Amerikaanse studie, uitgevoerd door Dennis Durbin, pediater bij de spoeddienst van het “Hospital of Philadelphia”.

Ongevallen

De artsen bogen zich over ongevallen die zich voordeden tussen 2000 en 2003 en waarbij ongeveer 4.000 passagiers jonger dan 16 jaar betrokken raakten. Vervolgens vergeleken ze het aandeel van kinderen die gewond raakten in ongevallen met terreinwagens met dat van gewonde kinderen in andere voertuigen.

Het resultaat is exact hetzelfde voor beide voertuigcategorieën: 1,7 procent van de kinderen worden met verwondingen het ziekenhuis binnengebracht. “Kinderen zijn dus niet veiliger in een groot dan in een klein voertuig”, klinkt het.

Overkop

Verklaring? “Terreinwagens gaan bij een ongeval dubbel zo snel overkop”, aldus de auteurs van de studie. Als het voertuig kantelt, lopen kinderen bovendien drie keer zoveel gevaar op ernstige verwondingen. Dit toegenomen risico zorgt ervoor dat de voordelen van het gewicht en de afmetingen van het voertuig verdwijnen.

“Hiermee willen we echter niet gezegd hebben dat 4×4’s beter of slechter zijn dan andere voertuigen. We trekken alleen de gangbare veronderstelling in twijfel dat deze voertuigen veiliger zijn”, zegt dr. Durbin.