Telecomconcern KPN en bierbrouwer Heineken lieten vandaag weten dat ze gaan samenwerken op het gebied van narrowcasting. Dit in de vorm van doelgroepreclame via televisie.

KPN neemt een meerderheidsbelang in ON, een ontwikkelaar van narrowcasting-kanalen die zich richt op het Nederlandse uitgaanspubliek. Heineken is reeds aandeelhouder in de onderneming. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

ON levert televisieschermen waarop horecabezoekers vermaakt worden met onder meer films en concerten. Ook kunnen kroegbezoekers bijvoorbeeld contact leggen met stappers in andere gelegenheden.

marktleider

KPN wil marktleider worden op het gebied van narrowcasting. Eerder dit jaar nam het bedrijf al drie bedrijven over die actief zijn met deze vorm van reclame. In februari kondigde het telecombedrijf een samenwerking aan met een dochterbedrijf van De Telegraaf Media Groep (TMG). Heineken wil de reclamevorm gebruiken om meer mensen naar de horeca te trekken.

Consumenten nemen driekwart van hun besluiten om een product te kopen uiteindelijk in de winkel zelf, zo blijkt uit onderzoek. Daarom zal de klant bespelen in de winkel naar verwachting terrein winnen van traditionele reclames, bijvoorbeeld via de televisie thuis.