Verlaging acceptatie piraterij

Nederlandse jongeren gaan langzaam maar zeker genuanceerder denken over illegaal kopiëren. Dat besluit de Nederlandse Vereniging voor Producenten en Importeurs van beeld en geluidsdragers (NVPI) in een tussentijdse evaluatie van haar twee jaar durende campagne tegen piraterij.

Verandering

De kennis over de regels tegen piraterij is toegenomen en ook de houding van de jeugd begint significant te veranderen. De sociale acceptatie van kopiëren is onder jongeren (13 tot 19 jaar) met 12 procent gedaald. Het gevoel dat ze gepakt kunnen worden, is toegenomen en steeds minder jeugd meent dat commerciële partijen genoeg verdienen met het uitgeven van muziek, film en spellen. Desondanks zegt twee derde van de ondervraagden nog steeds illegaal te kopiëren en downloaden en lijkt er alleen een verschuiving en geen vermindering waar te nemen.

Campagne

De campagne Ban Illegale Games & Software (B.I.G.) bestaat uit radio- en televisiespotjes en advertenties. Promotieteams zijn op scholen geweest om voorlichting te geven. De NVPI stelt dat het een succes is gebleken. In 2006 gaat de campagne onverminderd door en is die gericht op het verder vergroten van de kennis over de regels. B.I.G. gaat verder aandacht besteden aan de legale alternatieven, aldus een aankondiging.

De NVPI publiceerde ook een lijst van verkoopcijfers over 2004 waaruit blijkt dat Nederlanders steeds minder geld uitgeven aan cd’s, dvd’s en computerspelletjes. Voor de cd’s noteerde de industrie zelfs een diepterecord. Wederom wees de markt piraterij aan als de oorzaak.