Coca-Cola krijgt veel kritiek op zijn vorige maand ingevoerde nieuwe flessen. Consumenten vinden dat hij onhandig indeukt bij het inschenken en dat hij niet stabiel staat. Op internetfora spuien mensen hun ongenoegen.

De nieuwe flessen wekten al eerder ergernis op bij cola-liefhebbers. Consumenten reageerden gestoken op een prijsstijging van Coca-Cola met soms wel 40 procent. De aanpassingen in de productie van de nieuwe flessen worden door Coca-Cola doorberekend aan de consument. De oude statiegeldflessen werden opnieuw gebruikt terwijl de nieuwe flessen, waar ook statiegeld op zit, slechts voor eenmalig gebruik zijn.

“Dit zou allemaal voor de ‘moderne consument’ zijn. Wat is dat dan? Iemand die graag veel meer betaalt voor hetzelfde product in een onhandige slappe fles?”,is een reactie op een internetforum. In een andere discussie zegt iemand: “Wil je een glas volschenken, dan knijp je die fles bijna in puin.”

Coca-Cola erkent klachten te ontvangen over de nieuwe verpakking. Woordvoerder Guido van Alphen: “Maar dat worden er steeds minder. Nu ligt het aantal op ongeveer vijftig per dag. Dat moet je wel afzetten tegen een miljoen flessen die we per dag verkopen.” De frisdrankfabrikant vindt dat de nieuwe fles goed past bij het merk en dat de consument er, net als in andere landen, snel aan zal wennen.

Een woordvoerder van supermarktketen Albert Heijn laat weten dat er zich bij de klantenservice geen mensen hebben gemeld met opmerkingen over de verpakking. “Er is wel wat moeite met de prijsverhoging”, aldus de zegsman.

Sommige boze klanten zijn al op nieuwe ideeën gebracht. “Ik heb mijn man, een echte Coca-Cola-drinker, stiekem cola voorgeschoteld van de Lidl en hij proefde geen verschil toen ik het hem opbiechtte”, wordt gemeld.