Abonnees van de nieuwsbrief, die is bedoeld voor assurantietussenpersonen, hebben de afgelopen dagen meer dan 15.000 mails ontvangen, zo blijkt uit diverse klachten die Webwereld heeft ontvangen. “Een buitengewoon vervelende situatie”, erkent Kees Verhagen, woordvoerder van Fortis, het moederbedrijf van De Europeesche.

De problemen ontstonden doordat De Europeesche de adressen van alle abonnees van de nieuwsbrief in het cc-veld plaatste. De ellende werd volgens De Europeesche verergerd doordat sommige abonnees gebruikmaakten van een verouderde versie van het pakket Microsoft Small Business.

“Omdat zij een update uit 2004 niet hadden geïnstalleerd, fungeerden hun computers als servers die de nieuwsbrief opnieuw gingen versturen. Daardoor werd de mail in een soort loop gebracht”, stelt Verhagen.

Met behulp van KPMG hebben de betreffende nieuwsbriefabonnees de problemen inmiddels verholpen. “Maar de komende dagen kan er nog sprake zijn van een naijleffect”, zegt Verhagen.

Om de getroffen abonnees op de hoogte te stellen van de problemen heeft De Europeesche hun een fax gestuurd met uitleg over de mailproblemen.