Nederland dreigt de spil te worden in de Europese autodiefstal. Criminelen voeren sinds 1 januari op grote schaal sloopauto’s in om deze te gebruiken bij het ‘omkatten’ van gestolen auto’s. Als gevolg van een uitspraak van het Europees Hof staan politie en justitie machteloos.

Volgens de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (SAV) worden tientallen sloopauto’s per week naar Nederland geëxporteerd. De SAV baseert zich op signalen uit de zestien keuringsstations van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), dat de Nederlandse kentekens afgeeft. De RDW bevestigt dat er sinds 1 januari veel meer sloopauto’s bij de keuringsstations binnenkomen.

‘De poorten voor autodieven staan wagenwijd open,” zegt Werner Postma van de SAV. ”En dit is pas het begin. Je kunt er gif op innemen dat georganiseerde misdaadbendes ons land nu ontdekken als een paradijs voorvoertuigcriminaliteit.”

Aan de basis van de ongebreidelde invoer van sloopauto’s ligt een uitspraak van het Europees Hof in Luxemburg. Die verplichtte de RDW vorig jaar voortaan voor iedere geïmporteerde auto een Nederlands kenteken af te geven, ook als de wagen zo beschadigd is dat men er niet mee de weg op mag.

Voorheen werden importvoertuigen eerst technisch gekeurd en ze kregen pas een kenteken als ze rijklaar waren. Het Europees Hof heeft echter geoordeeld dat de importkeuring voor rechtsongelijkheid zorgde. Mensen die in Nederland een tweedehandsauto kochten, hoefden alleen maar langs het postkantoor om de auto op hun naam te zetten.

Doordat een importvoertuig niet meer technisch hoeft te worden gekeurd, kan sinds 1 januari ook voor een sloopauto een Nederlands kenteken worden aangevraagd. Dat kenteken en het chassisnummer van de sloopauto worden aangebracht op een gestolen auto van hetzelfde type. De gestolen auto wordt vervolgens doorverkocht.