Het aantal automobilisten neemt toe wat kiest voor het laten staan van de auto en start reizen met de trein.
Dit lopende jaar is 3,4 procent meer de trein gepakt in vergelijking tot het voorgaande jaar. Dit percentage komt overeen met ruwweg 34.000 extra reizigers per dag.
Volgens de NS nam een groot deel van deze groep voorheen de auto. De NS verwacht dat tot eind dit jaar het percentage zelfs nog kan oplopen tot 4 procent.

Een (1) procent verwacht
De toename is groter dan de beloofde procent van staatssecretaris Schultz van Heagen (Verkeer). Schultz is ontevreden over enkele belangrijke prestaties van de Nederlandse spoorwegen, waarvan de bekendste het percentage is dat treinen op tijd rijden. Daarmee gaat het beter met de reizigersgroei dan de NS had verwacht.

Het bedrijf heeft staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) beloofd dit jaar 1 procent meer mensen te vervoeren. De NS kan het lichtpuntje wel gebruiken. Schultz is ontevreden over een aantal belangrijke prestaties van de NS, waaronder over het aantal treinen dat op tijd rijdt.

Dure benzine
De reizigersgroei is niet geheel aan de NS te danken. Een van de redenen is volgens Meerstadt de dure benzine. ‘De brandstofprijs is drie keer harder gestegen dan de trein. De auto kost nu 24 cent per kilometer, de trein 11. Mensen laten daardoor vaker de auto staan.’
Ook de acties van de NS, zoals de herfsttoer en de verkoop van treinkaartjes bij kruideniersketen Kruidvat, slaan aan. Dit levert vooral klanten op die bijna nooit met de trein gaan. Meerstadt: ‘We willen het gedrag van mensen beinvloeden. Als het lukt ze eenmaal uit de auto te krijgen, dan nemen ze vaker de trein.’
De investeringen van de NS in nieuwe treinen werpen bovendien hun vruchten af, zei Meerstadt. Er zijn bijvoorbeeld nieuwe intercity’s bijgekomen. Ook wordt de eerste klas verbeterd. Nog dit jaar zullen de eerste coupe’s met televisie door Nederland rijden.