Na ruim 10 jaar doorbraak verwacht
Ruim tien jaar na de introductie van de high definition television (hdtv) is de commerciële doorbraak eindelijk op komst. De verwachtingen bij tv-fabrikanten als Philips zijn hooggespannen.

Aanstaande zomer is het Wereldkamopioenschap Voetbal in Duitsland. Grote sportevenementen geven een forse impuls aan de verkoop van consumentenelektronica en dan met name aan televisies. Bij een wereldkampioenschap kijken supporters niet op een dubbeltje, zo is de ervaring van de fabrikanten. Een televisie moet dan aan de allerhoogste eisen voldoen.

Vooruitstrevende techniek
Alle wedstrijden van dit toernooi worden uitgezonden in hd-kwaliteit. Kenners verwachten een ware run op televisies die dit kunnen uitzenden. De kwaliteit van een hd-televisie is vijf keer zo groot als een traditionele analoge televisie.
In de Verenigde Staten en Japan is de hd-techniek al enkele jaren een succes. De doorbraak in Europa liet met name om technische redenen op zich wachten. Met de voortschrijdende techniek en dalende kosten wordt het nu ook voor partijen in Europa aantrekkelijk uitzendingen in hd te brengen.

Promotierechten
Philips rekent op een 10 tot 20 procent hogere afzet in tv’s in de aanloop naar het Wereldkampioenschap Voetbal. De elektronicaproducent heeft naar eigen zeggen ‘voor veel geld’ de promotierechten van het WK gekocht. Het Duitse betaaltelevisiekanaal Premiere zendt alle wedstrijden uit bij de Oosterburen. Het is nog niet bekend wie dat in Nederland gaat doen, maar de verwachting is dat Philips ook in ons land een contract sluit met een commerciële aanbieder voor de wedstrijden op hd-kwaliteit.